Αδελφοί Καραμάζοφ @ Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν
Πρόκειται για την μοναδική ίσως παράσταση της εαρινής περιόδου που για να βρεις εισιτήριο, χρειάζεται να κάνεις κράτηση εβδομάδες πριν. Στις αγγλόφωνες χώρες το αποκαλούν και sold out. Προς τι όμως η αναστάτωση; Είναι φορές που ένα πασίγνωστος συγγραφέας (και ιδιαίτερα αγαπητός στο ελληνικό κοινό) και ένα δημοφιλές έργο είναι ικανά να δημιουργήσουν επιτυχία. Ο Ντοστογιέφσκι έχει αυτή την ικανότητα. Ο λαμπερός θίασος υπερθεματίζει την προσπάθεια. Το αποτέλεσμα όμως λίγους δικαιώνει και ακόμη λιγότερους αποζημιώνει.
Οι αδελφοί Καραμάζοφ αποτελούν το τελευταίο μυθιστόρημα του σπουδαίου Ρώσου συγγραφέα πριν πεθάνει το 1881. Ο Λόγος και η Πίστη, τα επίγεια και ο Θεός, η αγάπη και ο έρωτας είναι τα κεντρικά νοήματα που περιστρέφονται γύρω από το οικογενειακό δράμα της οικογένειας των Καραμάζοφ. Όταν τα τρία αδέλφια της οικογένειας και ο θετός αδελφός τους βρεθούν στο σπίτι του υποτακτικού πατέρα τους έπειτα από χρόνια, θα ακολουθήσουν σκηνές οικογενειακής αποκάλυψης, μέχρι τη στιγμή μιας στυγερής δολοφονίας.
Η παράσταση διαρκεί λίγο λιγότερο από τρεις ώρες. Χρόνος δραματουργικά υπερβολικός για ένα μυθιστόρημα που διασκευάστηκε (Διονύσης Καψάλης) με προορισμό τη θεατρική σκηνή. Δεν είναι ότι κουράζει ή ότι κάνει κοιλιά, αλλά δεν προσφέρει ουσία το αδιάκοπο πήγαινε έλα στην σκηνή. Το ωραίο αισθητικά χιονισμένο σκηνικό που έστησε η Εύα Μανιδάκη και φώτισε έξυπνα ο Νίκος Βλασόπουλος, χάνει την ατμοσφαιρικότητα του με το διαρκές σκούπισμα και την με κάθε δυνατό τρόπο, χρήση του. Ο θίασος της παράστασης αποτελείται από πραγματικά ταλαντούχους ηθοποιούς, που μοιάζουν όμως σαν ακαθοδήγητες μονάδες. Ως μέλη μιας σκόρπιας ομάδας που σπάνια επικοινωνούν μεταξύ τους. Η ευθύνη βαραίνει την σκηνοθεσία της Νατάσας Τριανταφύλλη. Παρ’ όλη την έλλειψη συγχρονισμού ωστόσο, υπάρχουν ερμηνείες που ξεχωρίζουν, όπως ο επαναστατικός χαρακτήρας που πλάθει ο Αινείας Τσαμάτης (Ντιμίτρι) ως μεγάλος αδελφός Καραμάζοφ. Το ίδιο ιδιαίτερη η ερμηνεία του Λάζαρου Γεωργακόπουλου (Φιοντόρ Πάβλοβιτς) στον ρόλο του μέθυσου και αυταρχικού πατέρα των Καραμάζοφ, του Μελέτη Ηλία (Αλίοσα) ως προσκολλημένου στο Θεό μικρού αδελφού της οικογένειας αλλά και του Μπάμπη Γαλιάτσου (Σμερντιακόφ) που σταδιακά αναδεικνύει τα θέλγητρα της υποκριτικής του. Πλούσιο σε μηνύματα και διδαχές το έργο του Ντοστογιέφσκι μπορεί να αποδίδεται στην παράσταση της Τριανταφύλλη ως μια συμβατική ανάγνωση του έργου, την ίδια στιγμή όμως είναι ένα ανέβασμα εξαιρετικά πυκνό και αργό, που ως σύνολο, σου επιτρέπει να περιμένεις για να το δεις, μέχρι το επόμενο ανέβασμα του.