Γενέθλια σήμερα για την Μαρινέλλα

Τη μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού.


Τη μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού.

Τη μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού.

Τη μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού.

Η Μαρινέλλα είναι Ελληνίδα τραγουδίστρια. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 20 Μαΐου του 1938. Το πραγματικό της όνομα είναι Κυριακή Παπαδοπούλου. Τραγουδά επαγγελματικά από το 1957. Από τότε έχει κυκλοφορήσει 66 προσωπικά άλμπουμ τα περισσότερα από τα οποία γνώρισαν εμπορική επιτυχία.
Στα δεκαεφτά της, ακολούθησε ως ηθοποιός το θίασο της Μαίρης Λωράνς όπου έκανε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα. Δίπλα της, οι ανερχόμενοι τότε ηθοποιοί Κώστας Βουτσάς και Μάρθα Καραγιάννη. Κάποιο βράδυ η τραγουδίστρια του θιάσου αρρώστησε και η Μαρινέλλα που ήξερε απ’ έξω όλα τα τραγούδια, την αντικατέστησε. Εκείνη η στιγμή που η Μαρινέλλα τραγούδησε, ήταν η στιγμή που το ελληνικό τραγούδι κέρδιζε μία από τις καλύτερες εκπροσώπους του. Η Μαρινέλλα έγινε η βασική τραγουδίστρια του θιάσου.
Το 1956, η Μαρινέλλα μπήκε στο Στρατιωτικό Θέατρο Θεσσαλονίκης ως τραγουδίστρια γιατί της έδιναν καλύτερη αμοιβή. Παράλληλα ξεκίνησε την καριέρα της ως τραγουδίστρια στο κέντρο “Πανόραμα” της Νέας Ελβετίας, πίσω από το γήπεδο του Άρη, όπου ο τραγουδοποιός Τόλης Χάρμας την βάφτισε καλλιτεχνικά «Μαρινέλλα», εμπνευσμένος από το ομώνυμο τραγούδι του.
Άμα δείτε το φεγγάρι” σε μουσική Μίμη Πλέσσα και στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου

Μετέπειτα γνώρισε τον τραγουδιστή Στέλιο Καζαντζίδη ο οποίος την άκουσε να τραγουδάει ένα τραγούδι που εκείνος είχε πρωτοπεί λίγο νωρίτερα στην δισκογραφία, το τραγούδι «Το πιο πικρό ψωμί» του Γιώργου Μητσάκη. Όταν η Μαρινέλλα τελείωσε το τραγούδι  την σύστησαν στον Στέλιο Καζαντζίδη.Από το παραθαλάσσιο κέντρο “Λουξεμβούργο” της Θεσσαλονίκης όπου έκαναν τις πρώτες τους επιτυχημένες εμφανίσεις, κατέβηκαν στην Αθήνα και από εκεί άρχισε η ανοδική τους πορεία.Το πρώτο ντουέτο με τον Καζαντζίδη που ακούγεται μόνη της η Μαρινέλλα, ήταν το «Τι γυρεύεις από ‘μένα» του Πάνου Πετσά και του Κώστα Βίρβου, το 1957. Ενώ το πρώτο σόλο τραγούδι της Μαρινέλλας ήταν το «Ήρθα πάλι κοντά σου» με β’ φωνή της Γιώτας Λύδια, που κυκλοφόρησε το 1959.
Ο Καζαντζίδης και η Μαρινέλλα γνώρισαν απίστευτη δόξα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τραγούδησαν στην Αμερική και στην Αυστραλία με επιτυχία, ενώ ηχογράφησαν τραγούδια σε πρώτη και δεύτερη εκτέλεση.
Ο Στέλιος Καζαντζίδης και η Μαρινέλλα, παντρεύτηκαν στις 7 Μαΐου του 1964 και ταξίδεψαν τραγουδώντας στη Γερμανία και την Αμερική. Στις αρχές του ’65, ο Καζαντζίδης πήρε την απόφαση να σταματήσει τις εμφανίσεις του. Χώρισαν τον Σεπτέμβρη του ’66, ενώ συναντήθηκαν δισκογραφικά για τελευταία φορά το ’68.
Σύνορα η αγάπη δε γνωρίζει” (με τον Κώστα Χατζή) σε μουσική Κώστα Χατζή και λόγια Σώτιας Τσώτου
http://www.youtube.com/watch?v=_IUaXmu3fMY
Το 1966, η Μαρινέλλα, μόνη της πλέον, προσπαθεί να στήσει μια προσωπική καριέρα. Ο Γιώργος Κατσαρός ήταν ο πρώτος που τη βοήθησε, επίσης ο Γιώργος Ζαμπέτας, ο Γιάννης Μαρκόπουλος, ο Χρήστος Λεοντής και ο Μίμης Πλέσσας.
Ο Γιώργος Κατσαρός, ύστερα από τουρνέ 45′ ημερών μαζί της σε τέσσερις πόλεις της Ρωσίας, της πρότεινε να εμφανιστεί στο παραμυθόδραμα του Κώστα Χατζηχρήστου “Η Χιονάτη και οι επτά νάνοι” στο θέατρο “Παρκ”, και να τραγουδήσει το καινούργιο του τραγούδι «Απόψε χάνω μια ψυχή», σε στίχους Πυθαγόρα. Αυτή η εμφάνιση της Μαρινέλλας στη συγκεκριμένη παράσταση, ήταν η πρώτη σόλο εμφάνισή της μετά το χωρισμό της από τον Στέλιο Καζαντζίδη.
Ωστόσο, η πρώτη μεγάλη επιτυχία της Μαρινέλλας, ήταν το τραγούδι «Σταλιά – σταλιά» του Γιώργου Ζαμπέτα σε στίχους Διονύση Τζεφρώνη, που κυκλοφόρησε το 1968.Του το είχε ζητήσει η ίδια να το πει, στο στούντιο ΕΡΑ, αφού είχε προηγηθεί η άρνηση της Αλίκης Βουγιουκλάκη να το τραγουδήσει.
Το 1968, ο Γιάννης Δαλιανίδης προετοίμαζε το κινηματογραφικό του μιούζικαλ ΓΟΡΓΟΝΕΣ ΚΑΙ ΜΑΓΚΕΣ και σκέφτηκε να χρησιμοποιήσει τη Μαρινέλλα και να την βάλει να τραγουδήσει ζωντανά σε κάποια σκηνή. Ο Μίμης Πλέσσας συμφώνησε με την εκλογή αυτή, και της έγραψε ένα τραγούδι μοντέρνο που όταν άκουσε το τραγούδι ο Δαλιανίδης, έδειξε δυσαρεστημένος. Ήθελε ένα τραγούδι που να μην το έχει φανταστεί κανείς. Ένα τραγούδι που να ξαφνιάσει. Έτσι λοιπόν, γράφτηκε από τον Λευτέρη Παπαδόπουλο το «Άνοιξε πέτρα». Η Μαρινέλλα, όταν άκουσε το τραγούδι ενθουσιάστηκε. Σύμφωνα με μαρτυρία του Μίμη Πλέσσα, εκείνη την περίοδο η Μαρινέλλα βρισκόταν στα πρόθυρα μιας μικρής εγχείρισης για ένα πρόβλημα που είχε στις φωνητικές χορδές, και δεν μπορούσε ούτε να μιλήσει. Ο χρόνος πίεζε, γιατί σε δύο μέρες έπρεπε να γυριστεί η συγκεκριμένη σκηνή. Έτσι λοιπόν, αναγκάστηκε να μπει στο στούντιο και να το τραγουδήσει. Το είπε μια φορά, δεν το ξανατραγούδησε δεύτερη, γιατί ήταν άψογο. Αυτή η ηχογράφηση, ακούγεται στην ταινία ακόμη και σήμερα, και είναι αυτή που άνοιξε διάπλατα τις πόρτες στην Μαρινέλλα για το ξεκίνημα της προσωπικής της καριέρας.
Καμμιά φορά” σε μουσική Γιώργου Χατζηνάσιου και λόγια Μιχάλη Μπουρμπούλη

Η Μαρινέλλα -ως πρώτο όνομα πια- πρωτοστάτησε στο στήσιμο ενός άλλου είδους διασκέδασης από αυτό που προσέφεραν μέχρι τότε τα νυχτερινά κέντρα. Από το μελαχρινό κορίτσι που καθόταν ντροπαλά στο λαϊκό πάλκο, πέταξε τις καρέκλες και μεταμορφώθηκε σε μια αεράτη γυναίκα με κοντοκουρεμένο μαλλί, η οποία ντυμένη με πολυτέλεια, τραγουδούσε, χόρευε, έπαιζε και αλώνιζε πάνω στη πίστα. Ο τρόπος που αντιμετώπιζε τη δουλειά της, την έκανε να ξεχωρίσει. Χρησιμοποιούσε μεγάλες ορχήστρες με τους καλύτερους μουσικούς της εποχής. Πρόσεχε τον ήχο, έβαλε θεατρικούς προβολείς, αντικατέστησε το σπάσιμο των πιάτων με τις γαρδιένιες, έφτιαξε τα καμαρίνια και επέβαλε όχι μόνο την Κυριακή να είναι ρεπό, αλλά και οι μουσικοί της να πληρώνονται εκείνο το ρεπό.
Δεν είναι τυχαίο ότι στο “Stork” της Φιλλελήνων ή στην παραλία, συνυπάρχει μαζί της ο -ανερχόμενος τότε- Γιώργος Νταλάρας που ουσιαστικά από επιλογή της Μαρινέλλας ξεκίνησε την διαδρομή του στην επί σκηνής παρουσίαση των τραγουδιών, με επιμελητή προγράμματος τον Στάυρο Ξαρχάκο. “Είναι η εποχή της Μαρινέλλας”, όπως την χαρακτήρισε ο Νταλάρας σε συνέντευξή του στον δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου.
Στις 11 Δεκεμβρίου του 1972, το ΕΙΡΤ παρουσιάσε ένα ωριαίο πρόγραμμα της Γαλλικής τηλεόρασης με τίτλο “Η βασίλισσα της νύχτας” αφιερωμένο στην Μαρινέλλα. Στη Γαλλία παρουσιάστηκε με τον τίτλο “Le coeur de la Grece (Η καρδιά της Ελλάδας)” σε σκηνοθεσία του Pierre Jourdan.
Εκείνη την περίοδο η Μαρινέλλα, τάραξε την κοινωνία της εποχής αφού έγινε ανύπαντρη μητέρα, φέρνοντας στον κόσμο την μοναχοκόρη της, Τζωρτίνα (Γεωργία – Χριστίνα) Σερπιέρη, καρπός του έρωτα της με τον πρωταθλητή Ελλάδος στην ιππασία Φρέντυ Σερπιέρη. Τον επόμενο χρόνο, το 1974, παντρεύτηκε τον δεύτερο σύζυγο της, τον τραγουδιστή Τόλη Βοσκόπουλο. Δύο γεγονότα που σαφώς απασχόλησαν ιδιαίτερα τον Τύπο της εποχής. Μαζί με τον Τόλη Βοσκόπουλο, εμφανίστηκαν στην “Νεράιδα”, ενώ μοιράστηκαν δυο μεγάλους δίσκους.
Η επόμενη επιλογή της Μαρινέλλας, που ξάφνιασε και συζητήθηκε ιδιαίτερα, αλλά και δικαιώθηκε γνωρίζοντας πλατιά υποδοχή τόσο άμεσα όσο και μέσα στο χρόνο, ήταν το πέρασμα της από τη λάμψη της πίστας στις μπουάτ της Πλάκας του ’70, και κυρίως η συνεργασία της με τον τραγουδοποιό Κώστα Χατζή. Έτσι θα προκύψει η ιδέα ενός κοινού προγράμματος της με τον Χατζή, στηριγμένο εξ’ ολοκλήρου σε καινούργιο υλικό, που θα καταγραφεί ζωντανά και στην δισκογραφία. Έτσι λοιπόν, μετά από προετοιμασία 6 μηνών, στις 28 Μαρτίου του 1976, στην Πλακιώτικη μπουάτ “Σκορπιός”, η Μαρινέλλα και ο Κώστας Χατζής παρουσίασαν το πρόγραμμα “Ρεσιτάλ” με 52 καινούργια τραγούδια του συνθέτη. Ο τριπλός δίσκος που προέκυψε και κυκλοφόρησε το Πάσχα του ’76, έφτασε τις 500,000 αντίτυπα και μέχρι και σήμερα ανήκει στους 10 εμπορικότερους ελληνικούς δίσκους όλων των εποχών. Το υλικό αυτό, ήταν η βάση για μια πολύχρονη παρουσία της Μαρινέλλας στην Πλάκα.
Βασανισμένη Κυριακή” σε μουσική Στέφανου Κορκολή και λόγια Άντας Δούκα

Από το 1992 και μετά, η Μαρινέλλα περιόρισε τις εμφανίσεις της στα νυχτερινά κέντρα.
Τον Φεβρουάριο του 1993, ο Σταμάτης Φασουλής σκηνοθέτησε το τηλεοπτικό σόου “Μαρινέλλα και χθες και σήμερα και αύριο”, παρουσιάζοντας την καλλιτεχνική της πορεία.
Την άνοιξη του 1995, έκανε περιοδεία στην Αλβανία για δεύτερη φορά, ενώ στις 24 Ιουλίου, έπαιξε ως η Κορυφαία του Χορού σε ένα πρόγραμμα με μελοποιημένα χορικά από Τραγωδίες του Ευριπίδη, που μελοποίησαν για παλαιότερες θεατρικές παραστάσεις ο Χρήστος Λεοντής, ο Σταμάτης Κραουνάκης, ο Γιώργος Κουρουπός και ο Μιχάλης Χριστοδουλίδης. Η παράσταση είχε τον τίτλο “Γυναικών πάθη” και παρουσιάστηκε στο Ωδείον Ηρώδη του Αττικού, σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη. Ο Κραουνάκης μελοποίησε ειδικά για την παράσταση τον «Θρήνο της Εκάβης» σε μετάφραση Τάσου Ρούσσου. Η παράσταση περιόδευσε σε αρχαία θέατρα της Ελλάδας. Μάλιστα, σε μια ραδιοφωνική συνέντευξη στη Θεσσαλονίκη, η Μαρινέλλα δήλωσε πως θα βγει διπλός δίσκος για καθαρά ιστορικούς και συλλεκτικούς λόγους. Ο δίσκος όμως, δεν κυκλοφόρησε. Η παράσταση αυτή, απέσπασε ποικίλλα σχόλια και ο θεατρολόγος Κώστας Γεωργουσόπουλος έγραψε πως “Ήταν ο καλύτερος Χορός των τελευταίων 20 χρόνων”.
Το 2000, η Μαρινέλλα αποδέχτηκε την πρόταση του σκηνοθέτη Κώστα Κουτσομύτη να πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά του βιβλίου “Ύστερα ήρθαν οι μέλισσες” του Γιάννη Ξανθούλη. Η Μαρινέλλα υποδύθηκε την Μαρίκα Σουέζ, μια θεατρίνα ενός ιδιότυπου μπουλουκιού, που έδινε παραστάσεις σε λουτροπόλεις εξαθλιωμένες απ’ τους πολέμους, στα χρόνια του Εμφυλίου. Η τηλεοπτική σειρά προβλήθηκε από την ΕΤ-1, ενώ τα τραγούδια της σειράς έγραψε ο Σταμάτης Κραουνάκης.
Στις 10 Απριλίου του 2003, οι New York Times έγραψαν για την Μαρινέλλα: “Her voice was earthy and strong, and she had the presence of an actress as she danced a few teasing steps or brought dignity to longing / Γήινη φωνή με μεγάλη γκάμα που συναρπάζει και εκφραστικότητα που ταιριάζει σε ντίβες του θεάτρου” (by Jon Pareles).
Ό,τι τραγουδώ” σε μουσική Σταμάτη Κραουνάκη και λόγια του συνθέτη και του Γιάννη Ξανθούλη
http://www.youtube.com/watch?v=OaYHUCplWAc
Τον χειμώνα του 2006, η Μαρινέλλα αποφάσισε να επιστρέψει στη νυχτερινή διασκέδαση και μέχρι και σήμερα μας χαρίζει μαγικές μελωδικές στιγμές με τη φωνή της να παραμένει αγέρωχη και αισθαντική.
“Τα χατήρια” (με την Νατάσσα Θεοδωρίδου) σε μουσική και λόγια Γιώργου Θεοφάνους 



ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ!