Τέμπη: Τα αποτελέσματα των αναλύσεων στα έλαια σιλικόνης – Γιατί δεν προκάλεσαν την φονική πυρκαγιά, σύμφωνα με το ΕΜΠ
Νέα διάσταση για την αιτία της πυρκαγιάς, και της πυρόσφαιρας που αναπτύχθηκε στην συνέχεια, αφού συγκρούστηκαν τα δύο τρένα το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου του 2023, στα Τέμπη, ενδέχεται να δώσουν τα αποτελέσματα των χημικών αναλύσεων που πραγματοποιήθηκαν στα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών της εμπορικής αμαξοστοιχίας, στο πλαίσιο της έρευνας του καθηγητή της Σχολής Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ, Δημήτρη Καρώνη, και έπειτα από παραγγελία του εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη.
Ρεπορτάζ: Κωνσταντίνα Χαϊνά
Περίπου δύο χρόνια μετά το πολύνεκρο δυστύχημα, παραμένει αναπάντητο το σοβαρό ερώτημα, σχετικά με το πού οφείλεται η έκρηξη που προκλήθηκε, έπειτα από την σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών. Οι τεχνικοί σύμβουλοι των συγγενών των θυμάτων της σιδηροδρομικής τραγωδίας, υποστήριζαν από την πρώτη στιγμή, πως δεν είναι εφικτό τα έλαια σιλικόνης να ευθύνονται για την τεράστια ανάφλεξη, μία εκτίμηση, με την οποία, φέρεται πως συντάσσεται και το πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Ο καθηγητής του ΕΜΠ, είχε λάβει εντολή τον περασμένο Μάρτιο από τον κ. Μπακαΐμη που χειρίζεται την πολύκροτη υπόθεση, αφού μελετήσει τα σχετικά στοιχεία της δικογραφίας, να εξετάσει εάν τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών, έπαιξαν ρόλο στην εκδήλωση της φονικής πυρκαγιάς. Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Καρώνης που έχει αναλάβει την σύνταξη του πορίσματος, το οποίο θα παραδοθεί τις επόμενες ημέρες στον εφέτη ανακριτή της Λάρισας, φρόντισε να ζητήσει την διενέργεια συγκεκριμένων αναλύσεων και πειραμάτων, προκειμένου να εξαντλήσει το συγκεκριμένο ζήτημα.
Τα αποτελέσματα των αναλύσεων
Στο επίκεντρο των αναλύσεων που πραγματοποιήθηκαν την περασμένη εβδομάδα, όπως εξηγεί στο enikos.gr o κ. Κώστας Λακαφώσης, μέλος της επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ), ήταν αρχικά να εξεταστεί εάν τα έλαια σιλικόνης από τους μετασχηματιστές, θα μπορούσαν να είναι πιο εύφλεκτα από καινούργια έλαια, λόγω της παλαιότητάς τους.
«Αυτό το καταλαβαίνουμε από τις εξετάσεις που ζήτησε να γίνουν από το Γενικό Χημείο του Κράτους, όπως η ανίχνευση τριών συγκεκριμένων εύφλεκτων ουσιών, που είναι παράγωγες της φθοράς με την πάροδο του χρόνου, στα έλαια σιλικόνης. Οι χημικές αναλύσεις έδειξαν εξαιρετικά χαμηλές συγκεντρώσεις, δηλαδή 0,05%, γεγονός το οποίο καταρρίπτει το σενάριο ότι τα λάδια, λόγω παλαιότητας, ήταν πιο εύφλεκτα από τα καινούργια».
Παράλληλα, στο πλαίσιο της έρευνας του καθηγητή της Σχολής Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ, μετρήθηκε το «flash point», δηλαδή το σημείο ανάφλεξης του χρησιμοποιημένου λαδιού από την μηχανή της εμπορικής αμαξοστοιχίας, και συγκρίθηκε με το καινούργιο έλαιο. «Ουσιαστικά αυτό που έπρεπε να διαπιστωθεί είναι, εάν το χρησιμοποιημένο λάδι που πήραν από τους μετασχηματιστές, είναι ίδιων προδιαγραφών με το καινούργιο», εξηγεί ο κ. Λακαφώσης.
Το σημείο ανάφλεξης του χρησιμοποιημένου λαδιού μετρήθηκε και βρέθηκε στους 298 βαθμούς Κελσίου, ενώ στις προδιαγραφές του καινούργιου ελαίου αναφέρεται «άνω των 300 βαθμών Κελσίου». «Πρακτικά λοιπόν, είναι σαν καινούργιο, και άρα τα χρησιμοποιημένα λάδια δεν είχαν χάσει την ικανότητά τους να αντιστέκονται στην ανάφλεξη».
Υπενθυμίζεται πως την πρώτη εκτίμηση, είχε κάνει η Hellenic Train μέσω ενός εγγράφου που είχε στείλει στον εφέτη ανακριτή στις 28 Μαρτίου 2023, όπου αναφερόταν πως το έλαιο σιλικόνης στους μετασχηματιστές, ευθύνεται για την τεράστια ανάφλεξη. Αυτή την θεωρία, υιοθέτησε αργότερα και η Πυροσβεστική, καθώς και οι διορισμένοι πραγματογνώμονες. Πλέον, τις επόμενες ημέρες, ο κ. Μπακαΐμης θα έχει στα χέρια του και το πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, το οποίο έρχεται σε αντίθεση με τα παραπάνω.
«Επειδή αντιληφθήκαμε αρκετά νωρίς ότι η διχογνωμία διαφόρων ειδικών δεν μπορεί να δώσει οριστική απάντηση στο ζήτημα, αποφασίσαμε να μην μείνουμε στην αντιπαράθεση θεωρητικών αναλύσεων και απόψεων αλλά να αναζητήσουμε μια πιο αντικειμενική και επιστημονικά αδιαμφισβήτητη μέθοδο διερεύνησης. Έχουμε ήδη τρέξει μοντέλα προσομοίωσης με τη μέθοδο της Υπολογιστικής Ρευστοδυναμικής (CFD) τα οποία αποκλείουν κάποιες εναλλακτικές και υποδεικνύουν πιθανές λύσεις προς κάποιες άλλες κατευθύνσεις. Είμαστε στην τελική φάση της πιστοποίησης της ορθότητας των αποτελεσμάτων μας, με την εμπλοκή κορυφαίων πανεπιστημίων και ερευνητικών κέντρων από την Ελλάδα και το εξωτερικό, έτσι ώστε να καταφέρουμε να προσεγγίσουμε το πρόβλημα με όσο το δυνατόν τεκμηριωμένο και αδιαμφισβήτητο τρόπο» καταλήγει ο κ. Λακαφώσης.