Black Friday: Λαοθάλασσα στην Ερμού για να προλάβουν τις προσφορές
Στα μαύρα ντύθηκαν από το πρωί, οι βιτρίνες των εμπορικών καταστημάτων στον πεζόδρομο της Ερμού, εκεί που χτυπά η καρδιά του εμπορικού κόσμου της Αθήνας, για να υποδεχτούν και στη χώρα μας το έθιμο της Black Friday, της Μαύρης Παρασκευής δηλαδή που οι τιμές τα βάφουν μαύρα προς όφελος των καταναλωτών.
Το ξενόφερτο έθιμο αγκάλιασαν οι καταναλωτές, με την κίνηση στον πεζόδρομο να είναι αισθητά αυξημένη από νωρίς το πρωί.
Το ενδιαφέρον του κόσμου κέντρισαν τα μεγάλα πολυκαταστήματα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στα οποία επικρατούσε το αδιαχώρητο και δευτερεύοντος τα καταστήματα ρούχων. Άλλωστε μια ματιά στις σακούλες που κρατούσε ο κόσμος ήταν εύκολο κανείς να καταλάβει τι είδη αναζητήθηκαν περισσότερο σε χαμηλές τιμές.
Μιλώντας στο News247, οι καταναλωτές εκτίμησαν πως το μέτρο κινείται στη σωστή κατεύθυνση και πως από αυτό υπάρχει όφελος τόσο για τους ίδιους που μπορούν να πάρουν φτηνότερα αγαπημένα είδη, όσο και για τους καταστηματάρχες που θα έχουν την ευκαιρία σε καιρούς που η αγορά στενάζει να αυξήσουν το τζίρο τους, και να πάρουν μια τονωτική “ένεση” περιμένοντας πια το ενδιαφέρον ενόψει Χριστουγέννων, αν και πολλοί ήταν εκείνοι που έσπευσαν από τώρα να πάρουν τα δώρα των εορτών.
“Πρέπει να συνεχιστούν οι προσφορές γιατί βοηθούν, την αγορά. Σήμερα οι τιμές είναι καλές αλλά και πάλι χρειάζεται έρευνα γιατί κυμαίνονται ανάλογα με το κατάστημα” λέει η Μαρία την οποία συναντήσαμε με τις φίλες της, έξω από γνωστό κατάστημα γυναικείας υπόδησης.
Ωστόσο, δεν έλειψε και η γκρίνια από ορισμένους που καλούν τους καταστηματάρχες να κάνουν ακόμη πιο γενναίες προσφορές, όχι 20-30% αλλά 70-80% όπως συμβαίνει στις Ηνωμένες Πολιτείες.
“Γίνεται χαμός, έχει πάρα πολύ κόσμο. Περιμέναμε όμως μεγαλύτερες εκπτώσεις, ανάλογες με τη Black Friday στις ΗΠΑ. Η μεγαλύτερη προσφορά που έχουμε συναντήσει μέχρι τώρα είναι 50% και αυτή σε κάποια επιλεγμένα είδη. Ελπίζουμε του χρόνου να συνεχιστεί με ακόμη μεγαλύτερες προσφορές” λέει ο Γιάννης που μαζί με τους φίλους του Κριστιάν και Σταύρο έκαναν βόλτα σε κατάστημα ηλεκτρονικών ειδών με τον έναν από τους τρεις να αγοράζει ένα gadget και μάλιστα στην ίδια τιμή πριν τη Black Friday.
Πρωτοφανής εικόνες συνωστισμού είχαμε και στη Θεσσαλονίκη, ενώ όσοι δεν κατάφεραν να επωφεληθούν των προσφορών της Μαύρης Παρασκευής, θα έχουν την ευκαιρία να ψωνίσουν σε καλές τιμές κατά τη διάρκεια της εβδομάδας ηλεκτρονικού εμπορίου.
Τα καταστήματα που συμμετέχουν
Μεταξύ των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά και έχουν ανακοινώσει ότι θα συμμετάσχουν στην «Black Friday», είναι τα εμπορικά κέντρα River West και Athens Metro Mall, τα εκπτωτικά χωριά στα Σπάτα McArthurGlen και Smart Park, οι αλυσίδες τεχνολογικών προϊόντων Public και Πλαίσιο, η αλυσίδα καταστημάτων ΓΕΡΜΑΝΟΣ, η αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών Media Markt, η αλυσίδα επίπλων ΕΝΤΟΣ, η αλυσίδα οικιακού εξοπλισμού JYSK, η αλυσίδα κοσμημάτων και αξεσουάρ Folli Follie, η GAP, τα Marks and Spencer και πολλές ακόμα εμπορικές επιχειρήσεις (αλυσίδες ή εμπορικά καταστήματα).
Σημαντικό εργαλείο προώθησης της «Black Friday» για τις εμπορικές επιχειρήσεις είναι τα κοινωνικά δίκτυα, μέσω των οποίων ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις προσφορές των προϊόντων τους.
Η πρώτη αλυσίδα που ξεκίνησε από την περασμένη εβδομάδα σχετική διαφημιστική καμπάνια είναι τα Public. Συγεκριμένα, στην ιστοσελίδα της αλυσίδας οι μέρες μετρούν αντίστροφα προτρέποντας τους καταναλωτές να πάνε στα καταστήματα Public για να προμηθευτούν προϊόντα σε δελεαστικές τιμές.
Η δανέζικη αλυσίδα ειδών για το σπίτι JYSK ανακοίνωσε ότι αναμένει ρεκόρ προσέλευσης πελατών. Προκειμένου να δώσει σε ακόμα περισσότερους πελάτες την ευκαιρία να εκμεταλλευτούν τις πιο σημαντικές προσφορές η εταιρεία επεκτείνει για όλο το διάστημα 24-27 Νοεμβρίου τη διάρκεια ισχύος των «Black Friday» προσφορών της. Παράλληλα το e-shop, JYSK.gr θα λειτουγήσει στο ίδιο κλίμα ενώ για πρώτη φορά η JYSK θα λανσάρει την Cyber Monday (Διαδικτυακή Δευτέρα), αμέσως μετά το Σαββατοκύριακο της «Black Friday», με προσφορές σε προϊόντα που είναι αποκλειστικά διαθέσιμα online και δεν διατίθενται στα φυσικά καταστήματα της JYSK. Επιπλέον, η JYSK έχει φροντίσει ώστε τα καταστήματα να έχουν τροφοδοτηθεί με μεγαλύτερες ποσότητες κατά τη διάρκεια της «Black Friday» καθώς επίσης να υπάρχει επιπλέον προσωπικό.
Τα δικαιώματά μας ως καταναλωτές εξακολουθούν να ισχύουν στο ακέραιο
«Να θυμόμαστε ότι και κατά τη διάρκεια των προσφορών, τα δικαιώματά μας ως καταναλωτές εξακολουθούν να ισχύουν στο ακέραιο» δήλωσε η αναπληρωτής συνήγορος Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας, Αθηνά Κοντογιάννη.
Όπως τόνισε η κ. Κοντογιάννη: «Σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή στις περιπτώσεις των προσφορών, των εκπτώσεων και των προωθητικών ενεργειών, προσφορές μπορούν να γίνονται σε όλη τη διάρκεια του έτους, εκτός από τις περιόδους των εκπτώσεων και αφορούν συγκεκριμένα προϊόντα ή προϊόντα ορισμένης κατηγορίας, σε κάθε περίπτωση κάτω από το 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα. Βεβαίως, οι πλασματικές προσφορές είναι παράνομες και απαγορεύονται, γι’ αυτό και οι καταναλωτές πρέπει να είναι προσεκτικοί και προτείνεται να κάνουν σύγκριση τιμών πριν και μετά την περίοδο των προσφορών. Να θυμόμαστε ότι και κατά τη διάρκεια των προσφορών, τα δικαιώματά μας ως καταναλωτών εξακολουθούν τα ισχύουν στο ακέραιο. Η Ανεξάρτητη Αρχή “Συνήγορος του Καταναλωτή” και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας είναι στη διάθεση των καταναλωτών για την επίλυση τυχόν προβλημάτων».
Αντιδρούν οι ιδιωτικοί υπάλληλοι
«Μετά την απελευθέρωση της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές, μετά την καθιέρωση του θεσμού της λευκής νύχτας από διάφορους Δήμους της χώρας, οι μεγάλες εμπορικές αλυσίδες, με επικεφαλής τα PUBLIC και το εκπτωτικό χωριό της Mc Arthur Glenn, ανακάλυψαν και την ”Black Friday”, σημειώνει η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδας, σε ανακοίνωσή της.
Όπως υπογραμμίζει η ομοσπονδία, «η Μαύρη Παρασκευή είναι εντελώς αμερικάνικος θεσμός, ο οποίος υποτίθεται ότι κηρύσσει την έναρξη των χριστουγεννιάτικων αγορών και προκαλεί υστερία στους καταναλωτές (κυρίως χαμηλής αγοραστικής δύναμης) με τις «απίθανες προσφορές». Στην ουσία, η Μαύρη Παρασκευή στοιβάζει αξημέρωτα έξω από τα καταστήματα πλήθη καταναλωτών, που στο τέλος ποδοπατούνται μεταξύ τους για να αγοράσουν, ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται να είναι ακόμα μια φορά τα εξιλαστήρια θύματα της εργασιακής δουλείας. Όλα αυτά στο βωμό του κέρδους και του ανταγωνισμού των μεγάλων εμπόρων, οι οποίοι θέλουν να συγκεντρώσουν όσο το δυνατό μεγαλύτερο τζίρο από μια αγορά που δεν έχει εισοδήματα, από μια αγορά όπου η φτώχεια και η ανεργία κάνουν τη μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών “κυνηγό προσφορών”.
Η ομοσπονδία δηλώνει ότι καταγγέλλει αυτές τις ξενόφερτες και επιθετικές στρατηγικές πωλήσεων, τύπου Black Friday, «που εισάγουν οι μεγαλοεργοδότες», και οι οποίες, «όχι μόνο καταστρέφουν τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο, αλλά επιπλέον εκμεταλλεύονται καταναλωτές και εργαζόμενους, που καλούνται να είναι συνεχώς ελαστικά εργαζόμενοι».
Τέλος, η ομοσπονδία δεσμεύεται ότι μαζί με τα σωματεία και τους εργαζόμενους, «θα συνεχίσει να αγωνίζεται για να υπάρξει ισορροπημένη, ορθολογική και δίκαιη ρύθμιση της λειτουργίας των καταστημάτων, αλλά και ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων μέσα από την επαναφορά της ΕΓΣΣΕ και των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων, που θα είναι υποχρεωτικές για όλους τους εργοδότες».
news247