Eμένα μου αρέσει ο πόλεμος

Ακούγοντας αυτή τη δήλωση από τα χείλη του μαθητή μου, προς στιγμήν «πετάχτηκα», έτοιμη να αρχίσω το … λογύδριο για τη ματαιότητα του πολέμου και την κινδυνολογία


Ακούγοντας αυτή τη δήλωση από τα χείλη του μαθητή μου, προς στιγμήν «πετάχτηκα», έτοιμη να αρχίσω το … λογύδριο για τη ματαιότητα του πολέμου και την κινδυνολογία

Ακούγοντας αυτή τη δήλωση από τα χείλη του μαθητή μου, προς στιγμήν «πετάχτηκα», έτοιμη να αρχίσω το … λογύδριο για τη ματαιότητα του πολέμου και την κινδυνολογία

Ακούγοντας αυτή τη δήλωση από τα χείλη του μαθητή μου, προς στιγμήν «πετάχτηκα», έτοιμη να αρχίσω το … λογύδριο για τη ματαιότητα του πολέμου και την κινδυνολογία

(«αν γίνει πόλεμος μπορεί να καταστραφεί και το σχολείο μας και τότε τι θα κάνετε εσείς χωρίς σχολείο;») …αλλά, πριν προλάβω να πάρω καμιά αποστομωτική απάντηση πάλι , αντέδρασα ψύχραιμα και μεθοδικά και σκέφτηκα όλα εκείνα τα ωραία παιχνίδια που παίζαμε κι εμείς όταν ήμασταν παιδιά και ενείχαν έντονα τα στοιχεία της επίθεσης, της κατάκτησης, της κυριαρχίας μας πάνω στον πιο «αδύναμο» …ό,τι δηλαδή παίζουμε και τώρα σαν ενήλικες με άλλη πρόφαση, όμως, και χωρίς το άλλοθι της νεανικής απερισκεψίας…

Τα παιδιά έχουν ανάγκη να εξερευνήσουν απάτητα πεδία και να γνωρίσουν τα όριά τους, να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους, να εκτονωθούν, να κάνουν ζημιές και σαματά!

Η έννοια του πολέμου και των συνεπειών του είναι άγνωστες για αυτά. Οι εικόνες που παρατηρούν , με αφορμή τις εθνικές γιορτές και επετείους, περισσότερο τους ιντριγκάρουν , παρά τους αποτρέπουν – ιδίως τα αγόρια- από το να θέλουν να επιδοθούν σε πολεμικά παιχνίδια. Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και τα περισσότερα κινούμενα σχέδια τους βομβαρδίζουν με σκηνές βίας καθημερινά. Τα περισσότερα παιδιά προσχολικής ηλικίας, σήμερα, έχουν εθιστεί στην επιθετική, προκλητική συμπεριφορά .

Η Κοινωνική Αγωγή στο νηπιαγωγείο περιλαμβάνει πολλές θεματικές και δίνει χώρο για εναλλακτικές προσεγγίσεις, βιωματικές δράσεις και δημιουργική αξιολόγηση των πεπραγμένων .

Τα σύγχρονα Προγράμματα Σπουδών, από το νηπιαγωγείο μέχρι και το γυμνάσιο, προβλέπουν την ανάπτυξη δια-σχολικών δράσεων πάνω σε θέματα κοινωνικά, περιβαλλοντικά και πολιτισμικά που συνδέουν την καθημερινότητα με θεμελιώδεις ανθρώπινες ανάγκες και ανησυχίες. Στο πλαίσιο της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής των μαθητών εντάσσεται και η εκπαίδευση για τα ανθρώπινα, παιδικά δικαιώματα. Ειδικότερα, η διδασκαλία μαθητών ηλικίας 4-11 ετών για το πώς να αναγνωρίζουν, να σέβονται και να προστατεύουν τα δικαιώματά τους στοχεύει στο να τους βοηθήσει να αναπτυχθούν ως το σημείο που να αντιλαμβάνονται την αξία τους, να μπορούν να προσαρμόζουν τη χρήση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεών τους στις απλές καθημερινές αντιδράσεις και πρακτικές συμπεριφοράς και να αισθάνονται και να μεταφέρουν τη σπουδαιότητά τους, τόσο μεταξύ των συνομηλίκων τους, όσο και στις επαφές τους με τον κόσμο των ενηλίκων.

Είναι ΔΙΚΑΙΩΜΑ των παιδιών να ζουν σε συνθήκες ειρήνης και να προστατεύονται σε περιόδους πολέμου. Για να γνωρίσουν τα δικαιώματα, τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις τους θα πρέπει το πρόγραμμα κοινωνικής αγωγής να διαπνέει όλη την ατμόσφαιρα και την εκπαιδευτική φιλοσοφία του σχολείου, σε καθημερινή βάση.

Η καθημερινή σχολική ζωή μπορεί να παρέχει αυτή την ευκαιρία μέσω των παιδαγωγικών αρχών της διεπιστημονικότητας, της συνεργατικής δράσης, της αμεσότητας και της συνολικής κινητοποίησης της προσωπικότητας του παιδιού.

Κάθε παιδί έχει δικαίωμα να ζει σ΄έναν κόσμο ειρηνικό, γεμάτο φίλους.

Σας περιγράφω παρακάτω τρεις δραστηριότητες , αξιοποιώντας κάποια έργα Τέχνης για την καλύτερη προσέγγιση του θέματος, που έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία τα τελευταία τρία χρόνια σε νηπιαγωγεία, δημοτικά σχολεία και εργαστήρια δημιουργικής απασχόλησης.

Γράφει η νηπαιγωγός και συγγραφέας: Κατερίνα Τζαβάρα

Πηγή: kindykids.gr



ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ!