Ιγνάτιος Φωτίου: Ο μηχανολόγος που κάνει τις παραλίες προσβάσιμες στα άτομα με αναπηρία

Κάθε καλοκαίρι η ομάδα της Tobea εγκαθιστά σε διάφορες παραλίες της χώρας το Seatrac, μια συσκευή που επιτρέπει σε άτομα με αναπηρία να έχουν αυτόνομη πρόσβαση στη θάλασσα.


Κάθε καλοκαίρι η ομάδα της Tobea εγκαθιστά σε διάφορες παραλίες της χώρας το Seatrac, μια συσκευή που επιτρέπει σε άτομα με αναπηρία να έχουν αυτόνομη πρόσβαση στη θάλασσα.

Στις Κυκλάδες η Σαντορίνη είναι το μοναδικό νησί που έχει ήδη τοποθετήσει Seatrac, στο Καμάρι και στην Περίσσα. Σύντομα σχεδιάζεται να εγκατασταθεί και σε τρεις παραλίες της Μυκόνου.

Το naxostimes.gr μίλησε αποκλειστικά με τον μηχανολόγο και αεροναυπηγό μηχανικό, διαχειριστή της εταιρείας Tobea, Ιγνάτιο Φωτίου, έναν εκ των εμπνευστών της ιδέας του συστήματος Seatrac.
Το Seatrac κατασκευάστηκε για να λειτουργεί σαν βοηθητικός εξοπλισμός ο οποίος θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από άτομα με κινητική αναπηρία ή περιορισμένη κινητικότητα ώστε να διευκολύνει την πρόσβασή τους στη θάλασσα.
«Στην ουσία είναι μια συσκευή που δίνει τη δυνατότητα σε άτομα με αναπηρία να μπαίνουν στη θάλασσα αυτόνομα. Η λέξη – κλειδί σε όλο αυτό είναι η αυτονομία» λέει ο κ. Φωτίου.
Η κύρια ιδέα πίσω από την δημιουργία του Seatrac ήταν να δώσει στα άτομα με αναπηρία την ευκαιρία να απολαύσουν μια απλή δραστηριότητα, όπως το κολύμπι χωρίς καμία άλλη βοήθεια. Η ιδέα εξελίχθηκε και έγινε πράξη στο εργαστήριο Τεχνικής Μηχανικής του Πανεπιστημίου Πατρών με τον καθηγητή Β. Κωστόπουλο και τον Δρ Γ. Σωτηριάδη.
«Η ιδέα ξεκίνησε το 2009 όταν συναντηθήκαμε με τον Γεράσιμο Φεσσιάν, τοτε αντινομάρχη στην Πάτρα και χρήστη αναπηρικού αμαξιδίου, ο οποίος ζήτησε να υπάρξει κάτι που θα του δώσει πρόσβαση στη θάλασσα. Σε αυτή τη συνάντηση είχα στο μυαλό μου ότι θα γυρίσω στο γραφείο θα ψάξω στο Internet, θα βρω κάτι που έχει γίνει κάπου και θα το προσαρμόσουμε στις παραλίες της Αχαΐας. Ήταν έκπληξη το ότι δεν βρήκα απολύτως τίποτα. Έτσι το συζητήσαμε με τον Γ.Σωτηριάδη και τον Β.Κωστόπουλου και αποφασίσαμε να το προχωρήσουμε» εξηγεί ο Ιγνάτιος Φωτίου.

Η ομάδα έφτιαξε έναν μηχανισμό αποτελούμενο από ράγες, πάνω στις οποίες κινείται ένα ειδικά διαμορφωμένο κάθισμα, μεταφέροντας τον χρήστη από την παραλία κατευθείαν μέσα στο νερό σε ασφαλές βάθος.

Είναι ενεργειακά αυτόνομο, καθώς τροφοδοτείται από ηλιακό πάνελ, ενώ δεν αποτελεί μόνιμη εγκατάσταση, καθώς μπορεί να τοποθετείται στην παραλία στις αρχές του καλοκαιριού και να απομακρύνεται το φθινόπωρο.

«Το Seatrac μπαίνει στην αρχή της καλοκαιρινής σεζόν και βγαίνει στο τέλος της. Πέρα από την αυτονομία, είναι συσκευή eco, δηλαδή χρησιμοποιεί ηλιακή ενέργεια για να λειτουργήσει και δεν αλλοιώνει το φυσικό περιβάλλον. Δεν υπάρχουν τσιμεντένιες βάσεις. Μπαίνει σε 6-8 ώρες και σε 2 ώρες βγαίνει και η παραλία μένει έτσι όπως ακριβώς τη βρήκαμε» σημειώνει ο κ. Φωτίου.
Το Seatrac έχει κερδίσει το πρώτο βραβείο καινοτομίας στο διαγωνισμό «Η Ελλάδα καινοτομεί» και τον περασμένο χειμώνα έλαβε το βραβείο «National Champion» στον διαγωνισμό European Business Awards 2015-2016 στην κατηγορία «Innovation».

seatrac

Μέχρι στιγμής, έχουν κατασκευαστεί 62 Seatrac και έχουν εγκατασταθεί σε Ελλάδα, Κύπρο, Τουρκία και Ιταλία. Υπάρχει, επίσης, ανάλογο ενδιαφέρον για Μάλτα, ενώ συζητήσεις γίνονται μέχρι και με την Αυστραλία.

Στις Κυκλάδες το Seatrac έχει ήδη τοποθετηθεί σε δύο παραλίες της Σαντορίνης (Περίσσα και Καμάρι), ενώ σχεδιάζεται η εγκατάστασή του και σε τρεις παραλίες της Μυκόνου.

«Έχουμε την πρόθεση να εφαρμόσουμε το σύστημα Seatrac σε παραλίες της Μυκόνου. Θεωρούμε ότι είναι υποχρέωσή μας σαν δημοτική αρχή να παρέχουμε αυτή την υπηρεσία στα άτομα με αναπηρία και δευτερευόντως κρίνουμε ότι ένας ολοκληρωμένος παγκόσμιος τουριστικός προορισμός οφείλει να δίνει αυτές τις επιλογές. Δίνουμε αγώνα δρόμου προκειμένου φέτος το καλοκαίρι να τοποθετηθεί. Έχουμε προϋπολογίσει στον εγκεκριμένο μας προϋπολογισμό ένα κονδύλι της τάξης των 150.000 ευρώ και ευελπιστούμε να δούμε την υλοποίηση του εντός του 2017» λέει στοnaxostimes.gr, ο δήμαρχος Μυκόνου, Κωνσταντίνος Κουκάς.

Η τοποθέτηση του Seatrac γίνεται μετά από σχετικό αίτημα δήμου, φορέα ή ιδιώτη. Η ομάδα της Tobea είναι εκείνη που κρίνει την καταλληλότητα ή μη της παραλίας που θα φιλοξενήσει τη συσκευή.

«Δύο πράγματα αποφεύγουμε συνήθως: Την πολύ ρηχή παραλία που αναγκάζει να έχουμε ένα πολύ μεγάλο μήκος της συσκευής. Η συσκευή ξεκινά από το σημείο της ακτής που μπορεί να κυλήσει το αναπηρικό αμαξίδιο και τελειώνει εκεί που το βάθος της θάλασσας είναι περίπου 80 εκατοστά. Δηλαδή η μισή συσκευή είναι μέσα στο νερό και η άλλη μισή στην ξηρά. Αν η παραλία είναι πολύ ρηχή είναι μη χρηστική. Επίσης μη χρηστικές είναι και οι παραλίες που έχουν μονοκόμματο βράχο γιατί το Seatrac χρειάζεται να καρφωθεί κάπου. Τέτοιο πρόβλημα αντιμετωπίσαμε στη Σαντορίνη, ωστόσο προχωρήσαμε κανονικά στην εγκατάστασή του» τονίζει ο κ. Φωτίου.

Αρκετοί είναι οι δήμοι οι οποίοι εκδηλώνουν ενδιαφέρουν για την εγκατάσταση μιας τέτοιας συσκευής στις παραλίες τους, ωστόσο πολλοί εξ αυτών επικαλούνται οικονομικές ελλείψεις στα ταμεία τους.
Όπως εξηγεί ο κ. Φωτίου το κόστος του Seatrac για έναν δήμο , συμπεριλαμβανομένου του κόστους μεταφοράς, εκπαίδευσης, εγκατάστασης, περιοδικών ελέγχων (μια φορά το μήνα) και απεγκατάστασης είναι 30.000 ευρώ. Επιπλέον κάθε χρόνο τα έξοδα συντήρησης της συσκευής υπολογίζονται σε 2.800 ευρώ.

Η ομάδα της Tobea εξελίσσει τη συσκευή Seatrac, λαμβάνοντας συνεχώς αξιολογήσεις από τους χρήστες της.

Οι νέες καινοτομίες που ετοιμάζει και σχετίζονται με τη συσκευή αυτή είναι ένα σύστημα απομακρυσμένης πρόγνωσης βλάβης και διάγνωσης που θα επιτρέπει στην ομάδα να ελέγχει από μακριά μέσω servers τα μηχανήματα που έχει εγκαταστήσει και τα προβλήματα που μπορεί να εμφανίσουν ώστε να επέμβει έγκαιρα και να τα διορθώσει.



ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ!