Πιερία: Διεξαγωγή αυτεπάγγελτης έρευνας από την ΡΑΣ για την παραλίγο σύγκρουση τρένων στον σταθμό του Κορινού
Την διεξαγωγή αυτεπάγγελτης έρευνας διέταξε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) σχετικά με το περιστατικό που έλαβε χώρα το απόγευμα της Δευτέρας (25/11), οπότε και θα σημειωνόταν παραλίγο σύγκρουση δύο τρένων στην Πιερία, στον σταθμό του Κορινού.
Της Κωνσταντίνας Χαϊνά
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απόφαση της 273ης Συνεδρίασης της Ολομέλειας που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη (27/11) και δημοσιεύει το enikos.gr αποφασίστηκε η διεξαγωγή αυτεπάγγελτης έρευνας από την Αρχή, σχετικά με το σιδηροδρομικό συμβάν στις 25-10-2024 στο Σ.Σ. Κορινού, που αφορά την είσοδο της IC 54 στο σταθμό (λανθασμένη ένδειξη εισόδου του σταθμού πράσινη, αντί για κόκκινη) και την παρ΄ολίγο σύγκρουση με την προπορευόμενη αμαξοστοιχία 2591 που βρισκόταν ακινητοποιημένη λόγω τεχνικού προβλήματος, βάσει του άρθρου 5, παρ. 2 του Κανονισμού Ακροάσεων της ΡΑΣ.
«Σύμφωνα με το άρθρο 5, παρ. 3, του προαναφερθέντος Κανονισμού, το ειδικό αντικείμενο της έρευνας θα είναι ο έλεγχος της τήρησης των κανονισμών, των διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας και των απαιτήσεων του οικείου Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας (ΣΔΑ) της ΣΕ Hellenic Train σε σχέση με την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών, βάσει των ενδείξεων και των αποδεικτικών στοιχείων που έχει στα χέρια της η Αρχή.
Η σχετική έρευνα θα διενεργηθεί από στελέχη του προσωπικού της αρμόδιας Μονάδας Ασφάλειας Σιδηροδρόμων και Διαλειτουργικότητας (ΜΑΣΔ) της ΡΑΣ (συμφώνως και προς τον Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισης της ΡΑΣ), μετά το πέρας της οποίας, θα συνταχθεί πόρισμα με σχετική εισήγηση, μέσω της Προέδρου, στην Ολομέλεια της Αρχής για την ενεργοποίηση ή μη της διαδικασίας ακρόασης, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 5, παρ. 5 του Κανονισμού Ακροάσεων της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων».
Η παραλίγο σύγκρουση τρένων στην Πιερία
Συγκεκριμένα, συρμός του προαστιακού που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Λάρισα, υπέστη βλάβη περίπου στις 17:00 το απόγευμα με αποτέλεσμα να ακινητοποιηθεί στον σταθμό του Κορινού.
Την ίδια στιγμή, η αμαξοστοιχία Intercity 57, που είχε ως προορισμό την Αθήνα, κινούνταν και αυτή στην γραμμή καθόδου, και πλησίαζε -έχοντας «πράσινους» σηματοδότες- προς το σημείο που βρισκόταν ο συρμός που υπέστη βλάβη.
Οι μηχανοδηγοί της Intercity διαπίστωσαν τι συμβαίνει, μόνο όταν άκουσαν από τον ασύρματο τον συνάδελφό τους να ενημερώνει πως παραμένει στον σταθμό ακινητοποιημένος. Αμέσως, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες της εφημερίδας «Ριζοσπάστης», συνομίλησαν μέσω κινητού τηλεφώνου με τον μηχανοδηγό του προαστιακού προκειμένου να επιβεβαιώσουν πως είχε σταματήσει μπροστά τους.
Τότε, φρέναραν το τρένο πριν υπάρξει κίνδυνος για τους επιβάτες της αμαξοστοιχίας αλλά και τους ίδιους.
Η ανακοίνωση του ΟΣΕ
Ανακοίνωση εξέδωσε ο ΟΣΕ, σχετικά με την παραλίγο σύγκρουση δύο τρένων που θα σημειωνόταν στην Πιερία, στον σταθμό του Κορινού.
Στην ανακοίνωση του ΟΣΕ, αναφέρεται πως «τόσο ο ΟΣΕ όσο και η ΕΡΓΟΣΕ με την κατασκευάστρια εταιρεία του συστήματος σηματοδότησης, εξετάζουν πολύ προσεκτικά όλες τις σχετικές αναφορές με σκοπό την πλήρη διερεύνηση του σχετικού περιστατικού.
Τονίζεται ότι στο τμήμα αυτό του σιδηροδρομικού δικτύου λειτουργεί σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση από τον Αύγουστο του 2023. Το συγκεκριμένο σύστημα έχει λάβει όλα τα αναγκαία πιστοποιητικά ασφαλείας όπως απαιτούνται από την σχετική νομοθεσία, ενώ διαθέτει και το ανάλογο πιστοποιητικό ασφαλούς λειτουργίας που εκδόθηκε από την ΡΑΣ.
Με δεδομένη την ασφαλή κυκλοφορία των τρένων που εγγυάται διεθνώς η λειτουργία συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, ο ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ και η κατασκευάστρια εταιρεία άμεσα κάνουν όλους τους απαιτούμενους τεχνικούς ελέγχους όπως επιβάλλουν τα τεχνικά εγχειρίδια των συστημάτων αυτών με σκοπό την εξακρίβωση των ακριβών αιτίων που αναφέρονται στο ανωτέρω περιστατικό».
Η επιστολή της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης
Για την παραλίγο σύγκρουση δύο τρένων που θα σημειωνόταν στην Πιερία, στον σταθμό του Κορινού, το απόγευμα της Δευτέρας (25/11), τοποθετήθηκε και η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (Π.Ε.Π.Ε.).
Συγκεκριμένα, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης έστειλε επιστολή προς τα διοικητικά στελέχη του ΟΣΕ, της Hellenic Train, του ΕΟΔΑΣΑΜ, της ΡΑΣ και της ERA Europa.
Ολόκληρη η επιστολή
Θέμα: «Αποφευχθείσα Σύγκρουση στον Σ.Σ. Κορινός»
Κύριοι
Την Δευτέρα 25/11/2024 η αμαξοστοιχία 2591 είχε ακινητοποιηθεί λόγω τεχνικού προβλήματος στον στάση Κορινός. Ακολουθούσε η αμαξοστοιχία IC 57. Σύμφωνα με τις αναφορές των 2 μηχανοδηγών της IC 57 ενώ η αμαξοστοιχία 2591 ήταν σταθμευμένη στον Σ.Σ. Κορινό η ένδειξη εισόδου σε αυτόν ήταν πράσινη, αντί για κόκκινη. Οι μηχανοδηγοί της IC 57 είχαν μειώσει την ταχύτητα τους, γνωρίζοντας ότι η προπορευόμενη αμαξοστοιχία 2591 είχε καθυστέρηση 15 λεπτών και αντιμετώπιζε τεχνικά προβλήματα και έτσι απεφεύχθη η σύγκρουση.
Το περιστατικό αυτό δεν είναι το πρώτο στην περιοχή του Σ.Σ. Κορινός αλλά το 2ο τον τελευταίο χρόνο καθώς σύμφωνα με αναφορά άλλου μηχανοδηγού, που έχει κατατεθεί στην Hellenic Train, στις 16.12.2023 εκτελώντας την αμαξοστοιχία 11595 ενημερώθηκε από τον σταθμό Πλατέως –τηλεφωνικά λόγω κακής ποιότητας επικοινωνιών- ότι η αμαξοστοιχία IC 53 έχει ακινητοποιηθεί εντός του Σ.Σ. Κορινού λόγω τεχνικού προβλήματος αλλά η ένδειξη κάλυψης του σταθμού ήταν λανθασμένα πράσινη, αντί για κόκκινη! Ο μηχανοδηγός τότε άμεσα στάθμευσε την αμαξοστοιχία αναμένοντας νεότερες εντολές του Τηλεδιοικητή. Όπως αντιλαμβάνεστε τα 2 αυτά συμβάντα έχουν λάβει χώρα σε περιοχή που υποτίθεται ότι λειτουργεί πλήρως η Τηλεδιοίκηση και τα φωτοσήματα.
Ζητάμε να μας απαντήσετε και να μας κοινοποιήσετε:
1. Μέχρι την Πέμπτη 28/11/2024 το πόρισμα για το συμβάν με την αμαξοστοιχία 11595 της 16/12/2023 και ιδιαίτερα την έκθεση του Διαχειριστή Υποδομής ΟΣΕ για αυτό, με την πλήρη καταγραφή των ενδείξεων των φωτοσημάτων (κυρίων και ενδιάμεσων) στην περιοχή.
2. Την άμεση διερεύνηση του συμβάντος της 25/11/2024 στην ίδια ακριβώς περιοχή και την κοινοποίηση του αντίστοιχου πορίσματος.
3. Η Διοίκηση του ΟΣΕ οφείλει να απαντήσει γραπτώς αν καταγράφονται και είναι ορατές από την Τηλεδιοίκηση Λάρισας οι ενδείξεις των ενδιάμεσων φωτοσημάτων στην περιοχή ελέγχου της.
Απαιτούμε:
Την άμεση λήψη κανονιστικών μέτρων για την προστασία της ασφάλειας της κυκλοφορίας στην περιοχή και την κοινοποίηση των εγγράφως στο Σωματείο μας και όλους τους μηχανοδηγούς καθώς είναι αντιληπτό ότι αυτές οι αστοχίες από την πλευρά του ΟΣΕ μπορεί να οδηγήσουν σε νέες τραγωδίες.
Με την επιφύλαξη παντός Νομίμου Δικαιώματος μας».
«Ερευνάται το περιστατικό» λέει ο Οικονόμου
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, μιλώντας σήμερα το πρωί στον ΑΝΤ1, ανέφερε σχετικά με το περιστατικό ότι:
«Ενημερώθηκα από την διοίκηση του ΟΣΕ και ερευνάται το γεγονός. Έχουμε την αναφορά του μηχανοδηγού, ότι δεν λειτούργησε η φωτοσήμανση παρόλο που ήταν ακινητοποιημένο το τρένο. Από την ημέρα που έγινε το περιστατικό, μέχρι σήμερα, έχουν γίνει πολλές δοκιμές στο συγκεκριμένο φανάρι, το οποίο ανταποκρίνεται κανονικά. Λειτουργεί και η τηλεδιοίκηση και η φωτοσήμανση» είπε αρχικά ο κ. Οικονόμου και πρόσθεσε:
«Δεν ξέρουμε εάν υπάρχει αστοχία, είναι κατά δήλωση του μηχανοδηγού. Ο ΟΣΕ λέει ότι ερευνάται το περιστατικό, έχουν παρθεί όλα τα μέτρα και λειτουργεί το σύστημα ασφαλείας πλήρως, ενώ έχουν γίνει και οι κινήσεις που πρέπει να γίνουν τεχνικά. Δεν γνωρίζω εάν είναι τεχνικό το πρόβλημα. Δύο ημέρες λειτουργεί κανονικά το φανάρι. Θα ερευνηθούν και οι διάλογοι».