“Τα κορίτσια με τα μαύρα” έκαναν έξαλλα τα “αγόρια” με τα μαύρα!
Και όταν λέμε τα “αγόρια με τα μαύρα”, ο λόγος για τους κληρικούς της Ιεράς Μητρόπολης στην Ξάνθη!
Και όταν λέμε τα “αγόρια με τα μαύρα”, ο λόγος για τους κληρικούς της Ιεράς Μητρόπολης στην Ξάνθη!
Και όταν λέμε τα “αγόρια με τα μαύρα”, ο λόγος για τους κληρικούς της Ιεράς Μητρόπολης στην Ξάνθη!
Και όταν λέμε τα “αγόρια με τα μαύρα”, ο λόγος για τους κληρικούς της Ιεράς Μητρόπολης στην Ξάνθη!
Αντιδράσεις από την Ιερά Μητρόπολη Ξάνθης και Περιθεωρίου προκάλεσε η επικείμενη παρουσίαση του θεατρικού έργου “Τα Κορίτσια με τα Μαύρα” των Ρήγα – Αποστόλου. Η μητρόπολη κάλεσε τους πιστούς να μην προσέλθουν στην παράσταση.
“Τα όποια σφάλματα και λάθη των ανθρώπων που ακολούθησαν το μοναχικό σχήμα δεν μπορούν να ισοπεδώνουν έναν ιερό θεσμό, όπως είναι ο μοναχισμός, τον οποίο επιδιώκουν να διακωμωδήσουν οι δυο θεατρικοί συγγραφείς, με το έργο που θα παρουσιαστεί τις επόμενες μέρες στην Ξάνθη”, δήλωσε ο πρωτοσύγκελος της Ιεράς Μητρόπολης, αρχιμανδρίτης Παντελεήμονας Μουτάφης.
Η αντιπαράθεση ανάμεσα στην Ιερά Μητρόπολη Ξάνθης και τους δυο θεατρικούς συγγραφείς ξεκίνησε με αφορμή μια ανακοίνωση της τοπικής εκκλησίας, με “συστάσεις” προς τους πιστούς της Ξάνθης να μην παρακολουθήσουν το συγκεκριμένο θεατρικό έργο, που θα ανέβει στο πλαίσιο των ετήσιων Γιορτών Παλιάς Πόλης.
Ο αρχιμανδρίτης Παντελεήμονας δήλωσε ότι δεν αντέδρασε μόνο η μητρόπολη Ξάνθης στην παρουσίαση του συγκεκριμένου έργου, επισήμανε, ωστόσο ότι, όπως οι δυο συγγραφείς έχουν το δικαίωμα της ελευθερίας της έκφρασης λόγου, έτσι και η εκκλησία, βάσει του Συντάγματος, έχει το ίδιο δικαίωμα.
Υπογράμμισε δε ότι τα μοναστήρια δεν είναι “κοινωνίες αγγέλων”, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν είναι “άνδρα ακολασίας και παρακμής, όπως θέλουν να τα παρουσιάζουν στο έργο τους οι δυο συγγραφείς”.
Στη μακροσκελή ανακοίνωσή της, η Ιερά Μητρόπολη Ξάνθης αναφέρει: “Αν στην Ελλάδα παρουσιάζονται τέτοιου είδους έργα πού ειρωνεύονται τα όσια και τα ιερά της πίστεώς μας και υπάρχουν χριστιανοί Έλληνες, που πληρώνουν για να χειροκροτήσουν, να ψυχαγωγηθούν, αυτό νομίζω ότι είναι κατάντημα. Εάν η πατρίδα μας περνάει μία κρίση η οποία είναι πρωτίστως ηθική, πνευματική και έπειτα οικονομική, ώστε άλλοι λαοί να μας ‘δείχνουν’ και να εκφράζονται περιφρονητικά για εμάς, θα πρέπει να αναλογιστούμε τις ευθύνες πού έχουμε γι’ αυτόν εδώ τον τόπο, την ιστορία του, αλλά και το μέλλον του”.
Έντονη ήταν η αντίδραση των θεατρικών συγγραφέων Α. Ρήγα και Δ. Αποστόλου, οι οποίοι με ανακοίνωσή τους υπεραμύνονται της ελευθερίας της έκφρασης λόγου, τονίζοντας πως μέσα στο ζοφερό κλίμα των ημερών “προξενεί τουλάχιστον εντύπωση ότι υπάρχουν ακόμα σταγονίδια ενός μεσαιωνικού παρελθόντος που αμφισβητούν τις έννοιες της ελεύθερης έκφρασης του λόγου, της απρόσκοπτης λειτουργίας της τέχνης, που αμφισβητούν ακόμα και το Σύνταγμα που προστατεύει τη διαφορετική άποψη και την ψυχαγωγική και παιδαγωγική χρησιμότητα της σάτιρας”.
“Με την ανακοίνωσή της, η Μητρόπολη Ξάνθης δεν επιθυμεί να παρουσιάζονται στα χώματα των ενοριών της ‘βλάσφημα’ θεατρικά έργα τα οποία σχολιάζουν μέσα από τον αγωγό που λέγεται κωμωδία τα κακώς κείμενα της εκκλησίας μας χωρίς όμως να προσβάλουν σε καμία περίπτωση το θρησκευτικό αίσθημα – ούτε τα ιερά ούτε τα όσια”, όπως τονίζεται στην ανακοίνωση. Τα έργα αυτά θίγουν απλώς ανθρώπινες καταστάσεις και πάθη που ειδικά στην Εκκλησία δε θα έπρεπε να συμβαίνουν.
Εξάλλου, μια αναδρομή στις εφημερίδες των τελευταίων πενήντα ετών δείχνει ότι συμβαίνουν πολύ πιο άσχημα πράγματα από αυτά που διαπραγματεύεται το θεατρικό έργο. Εν τέλει η Εκκλησία και ο μοναχικός βίος- αποτελείται από ανθρώπους- που σημαίνει ατελείς και αδύναμους οργανισμούς που ακόμα κι αυτοί σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να υποκύψουν στο σφάλμα. Αυτό το σφάλμα διαπραγματεύεται το θεατρικό έργο και τίποτα παραπάνω”, αναφέρουν οι δύο συγγραφείς.
Ο δήμος Ξάνθης, που είναι ο φορέας διοργάνωσης των Γιορτών της Παλιάς Πόλης, στις οποίες έχει ενταχθεί το έργο, δεν θέλησε να λάβει μέρος στη διαμάχη που ξέσπασε, καθώς δεν θέλει να έρθει σε αντιπαράθεση με την Ιερά Μητρόπολη Ξάνθης. Ωστόσο, αποφασίστηκε η παράσταση του έργου να ανέβει κανονικά στον προγραμματισμένο χώρο, που είναι το ανοιχτό δημοτικό θέατρο.