Titan: Οι επτά λόγοι για τους οποίους δεν έπρεπε να καταδύεται το υποβρύχιο
Η τραγωδία του βαθυσκάφους Titan της Ocean Gate θα συνοδεύει στο εξής την ιστορία του πιο διάσημου ναυαγίου στον κόσμο, του Τιτανικού, στα συντρίμμια του οποίου το βαθυσκάφος κατέβαινε με πέντε επιβάτες, όταν έχασε την επικοινωνία με το πλοίο υποστήριξής του μια ώρα και 45 λεπτά έπειτα από την έναρξη της κατάδυσης. Αξιωματούχοι της αμερικανικής ακτοφυλακής δήλωσαν ότι το βαθυσκάφος πιθανώς υπέστη “καταστροφική απώλεια πίεσης στον θάλαμο», κάτι που προκάλεσε «ενδόρρηξη», γράφει το insider.com σε μια σύντομη αλλά περιεκτική έρευνα που έκανε για την κατάσταση του Titan.
Τις εβδομάδες που ακολούθησαν το περιστατικό, εμφανίστηκαν πολλές αναφορές που περιγράφουν λεπτομερώς σημαντικές ανησυχίες που είχαν περιβάλει το Titan, πολύ πριν από το μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του – πολλές από τις οποίες οι επιβάτες μπορεί να μην γνώριζαν. Ακολουθούν επτά λόγοι για τους οποίους ξέρουμε τώρα ότι η κατάδυση με το Titan ήταν μια πολύ κακή ιδέα.
1. Το Titan δεν είχε πιστοποιηθεί από ρυθμιστικούς φορείς
Ο πρώην σύμβουλος της OceanGate Rob McCallum προειδοποίησε τον διευθύνοντα σύμβουλο Stockton Rush το 2018 ότι έθετε σε κίνδυνο τους επιβάτες και τον προέτρεψε να μην πραγματοποιήσει αποστολές μέχρι να αποδειχθεί ότι το υποβρύχιο είναι ασφαλές.
«Έως ότου ένα υποβρύχιο ταξινομηθεί, δοκιμαστεί και αποδειχθεί ότι είναι κατάλληλο, δεν πρέπει να χρησιμοποιείται για εμπορικές επιχειρήσεις καταδύσσεων σε μεγάλο βάθος», είπε ο McCallum στον Rush σε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που εξέτασε το Insider.
Η OceanGate δήλωσε σε αρχειοθετημένη ανάρτηση στο ιστολόγιο ότι η ταξινόμηση του Titan θα είναι μια χρονοβόρα διαδικασία, η οποία θα μπορούσε να καταπνίξει την καινοτομία. «Η ενημέρωση μιας εξωτερικής οντότητας για κάθε καινοτομία πριν από την δοκιμή της σε πραγματικές συνθήκες είναι ανάθεμα στην ταχεία καινοτομία”, είχε γράψει η OceanGate στην ανάρτησή της το 2019.
2. Το υποβρύχιο έφτασε στο βάθος του Τιτανικού μόνο σε 13 από τις 90 καταδύσεις
Το τουριστικό υποβρύχιο Titan είχε φθάσει με επιτυχία στο βάθος του ναυαγίου του Τιτανικού σε “μόλις 13” από τις 90 καταδύσεις, σύμφωνα με την τετρασέλιδη δήλωση αποποίησης ευθύνης της OceanGate, η οποία περιγράφει επίσης το υποβρύχιο ως “πειραματικό” τρεις φορές.
3. Η προσέγγιση της OceanGate στη μηχανική ήταν “ad hoc”.
Ο ΜαΚάλουμ δήλωσε στο Insider τον Ιούνιο ότι η μηχανολογική προσέγγιση της OceanGate ήταν “τελικά ακατάλληλη”. Ο πρώην σύμβουλος δήλωσε ότι οι διαφορές μεταξύ των προτύπων μηχανικής της OceanGate και άλλων φορέων εκμετάλλευσης υποβρυχίων ήταν “βαθιές”.
“Η σύγκριση του Titan με τον εμπορικό στόλο είναι το ίδιο με το να συγκρίνεις ένα αυτοσχέδιο καρτ με ένα αυτοκίνητο της Formula 1”, είπε.
4. Ένας εμπειρογνώμονας άκουσε ένα “ελάττωμα” το 2019
Ο Καρλ Στάνλεϊ, ένας εμπειρογνώμονας υποβρυχίων που ήταν φίλος του Στόκτον Ρας, δήλωσε στο NewsNation ότι άκουσε ήχους “σπασίματος” όταν πήγε στο υποβρύχιο τον Απρίλιο του 2019 και έστειλε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στον Ρας, για τις ανησυχίες του.
Αυτό που ακούσαμε, κατά τη γνώμη μου … ακουγόταν σαν ένα ελάττωμα/ατέλεια σε μια περιοχή που επενεργούν τεράστιες πιέσεις και συνθλίβεται/καταστρέφεται”, είπε ο Στάνλει σον Ρας, σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που είδε το CNN.
5. Η απαλλαγή από την ευθύνη της OceanGate αναφέρει πολλές φορές το θάνατο.
Η απαλλαγή, που υπογράφεται από έναν υποψήφιο επιβάτη, απαριθμεί όλους τους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι θα μπορούσαν να κινδυνεύσουν από βλάβη και αναφέρει τον “θάνατο” τρεις φορές στην πρώτη σελίδα.
Οι κίνδυνοι θανάτου που αναφέρονται στο έγγραφο περιλαμβάνουν αιτίες από «ακραία πίεση», «απρόβλεπτες» συνθήκες, ή όποια άλλη βλάβη του υποβρυχίου.
Περιλάμβανε επίσης την έκθεση σε αέρια υψηλής πίεσης, την εισπνοή καθαρού οξυγόνου και την έκθεση σε ηλεκτρικά συστήματα υψηλής τάσης.
6. Ο Τιτάνας απέτυχε σε δοκιμαστική κατάδυση το 2021
Απέτυχε σε δοκιμαστική κατάδυση το 2021 επειδή οι προωθητήρες του σταμάτησαν να λειτουργούν, δήλωσε στο Insider ο Brian Weed, πρώην επιβάτης του.
Πρόσθεσε ότι ο Titan είχε κολλήσει κάτω από το νερό για περισσότερες από δύο ώρες και δεν κατάφερε ποτέ να φτάσει βαθύτερα από 100 πόδια.
Οι δοκιμές στο υποβρύχιο διαπίστωσαν επίσης ότι το κύτος του από ανθρακονήματα “έδειξε σημάδια κυκλικής κόπωσης” σε χαμηλότερα βάθη, σύμφωνα με το GeekWire.
7. Ανεπαρκή πρωτόκολλα “ελέγχου ποιότητας και ασφάλειας”
Ο πρώην διευθυντής θαλάσσιων επιχειρήσεων της OceanGate, Ντέηβιντ Λόχριτζ, μήνυσε την εταιρεία το 2018, αφού έθεσε μια σειρά από κόκκινες σημαίες για το υποβρύχιο.
Προειδοποίησε τη διοίκηση της εταιρείας για ανεπαρκή πρωτόκολλα “ελέγχου ποιότητας και ασφάλειας” και δήλωσε ότι είχε μεγάλες ανησυχίες γιατί δεν είχαν γίνει δοκιμές στο κύτος του Titan.
Ο Λόχριτζ ισχυρίστηκε στην αγωγή ότι στη συνέχεια απολύθηκε και κατηγορήθηκε για παραβίαση της σύμβασης. Η υπόθεση φέρεται να διευθετήθηκε εξωδικαστικά τον Νοέμβριο του 2018.
Η OceanGate δεν ανταποκρίθηκε αμέσως σε αίτημα του Insider για σχολιασμό, αίτημα, το οποίο πάντως υποβλήθηκε εκτός του κανονικού ωραρίου εργασίας, σημειώνει η ιστοσελίδα.