Το Facebook και το Twitter ως πηγές ενημέρωσης
Το Facebook και το Twitter ως πηγές ενημέρωσης.
Οσο και αν φαντάζει παράξενο, οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, όπως παραδείγματος χάρη το πασίγνωστο Facebook αλλά και το πολύ λιγότερο φλύαρο Twitter, είναι, κατά κύριο λόγο, οι πηγές ενημέρωσης για τους χρήστες τους. Στο παραπάνω συμπέρασμα κατέληξε έρευνα η οποία πραγματοποιήθηκε από το Ερευνητικό Κέντρο Ρew, το οποίο εδρεύει στις ΗΠΑ.
Από την έρευνα, στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από δύο χιλιάδες Αμερικανοί, διαπιστώθηκε ότι 63% των χρηστών απάντησαν ότι έχουν πρόσβαση στην ειδησεογραφία μέσω αυτών, ενώ το 2013 τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν 52% για το Twitter και 47% για το Facebook. Το 66% των Αμερικανών ενηλίκων χρησιμοποιεί το Facebook και το 17% το Twitter, γεγονός που σημαίνει ότι ο ένας στους δέκα Αμερικανούς ενημερώνεται μέσω Twitter, ενώ αντιστοίχως οι τέσσερις στους δέκα μαθαίνουν τα νέα μέσα από τις σελίδες του Facebook.
«Oι μεταβολές των πηγών ενημέρωσης που καταγράφηκαν κατά την έρευνα συνδέονται με πληθώρα παραγόντων, όπως είναι η προσωπική συμπεριφορά, η αύξηση της δραστηριότητας των ειδησεογραφικών οργανισμών, αλλά βέβαια και οι διάφορες αλλαγές στις σχετικές πλατφόρμες, στους αλγορίθμους τους καθώς και τη δομή των περιεχομένων», αναφέρουν οι συντάκτες της σχετικής έκθεσης. Επίσης προσθέτουν ότι οι τάσεις που καταγράφονται παραμένουν σταθερές ακόμη και όταν συνυπολογίζονται παράγοντες όπως είναι το φύλο, η ηλικία, το μορφωτικό επίπεδο και το οικογενειακό εισόδημα. «Δεν επρόκειτο δηλαδή για αλλαγή που οφειλόταν σε κάποιο δημογραφικό χαρακτηριστικό της έρευνας», επισημαίνουν οι ειδικοί.
Αξίζει να σημειωθεί πως η μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Ερευνητικό Ινστιτούτο Pew δεν σταματά σε αυτές τις πρωταρχικές διαπιστώσεις, αλλά μελετά σε βάθος τον τρόπο με τον οποίο o κόσμος χρησιμοποιεί τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης προκειμένου να έχει πρόσβαση στις ειδήσεις, όπως και τον τύπο του ειδησεογραφικού υλικού που περιέχεται στους δύο ιστότοπους.
Χαρακτηριστικά, το Twitter είναι περισσότερο δημοφιλές για τα νέα της τελευταίας στιγμής (breaking news) καθώς το 59% αυτών που ενημερώνονται από το συγκεκριμένο κοινωνικό δίκτυο υποστηρίζουν ότι το χρησιμοποιούν για να έχουν πρόσβαση σε αυτού του είδους την ειδησεογραφία. Στο Facebook ανάλογη χρήση κάνει μόλις το 31% των χρηστών. Και στις δύο πλατφόρμες, ωστόσο, εξαιρετικά δημοφιλή είναι τα νέα που αφορούν τον κόσμο του θεάματος. Το 78% των χρηστών του Twitter και το 74% των χρηστών του Facebook ενημερώνονται για θέατρο, κινηματογράφο, μουσική με αυτό τον τρόπο.
Για τα ζητήματα πολιτικής ειδησεογραφίας επιλέγει και ενημερώνεται το 72% των χρηστών του Twitter και το 61% των χρηστών του Facebook, τα αθλητικά νέα το 70% και 55%, αντιστοίχως, ενώ διάφορες τοπικές ειδήσεις και γεγονότα ενδιαφέρουν το 63% και 69%, αντιστοίχως.